Могат ли градската експанзия и устойчивото развитие да бъдат обединени в общ проект?

Разрастването на градовете, застрояването и все по-наситената концентрация на хора в по-големите населени места неминуемо оставят траен отпечатък върху градската среда. Това оказва силно влияние върху усещанията и качеството на живот на жителите на дадено място.

Градската експанзия и устойчивото развитие обаче могат да вървят ръка за ръка. Необходимо е само добро управление и човешки ресурс, защото именно хората с действията си са тази брънка от веригата, която може да обърне негативните тенденции. Нужно е само общественото внимание да бъде фокусирано към важните проблеми.

Глобално затопляне, климатични промени – все горещи теми от много време насам. Вероятно доста хора са забелязали, че през последните 10-15 години сезоните в България са различни – отдавна не е имало сняг за Коледа, а лятото е кратко и често дъждовно.

За да насочат вниманието на аудиторията към този сериозен проблем, “Инвестбанк” АД и фондация Visionary се обединиха в общ проект – СЕЗОНИ. Основната цел e да бъде повдигнат въпросът за опазването на околната среда с фокус върху последиците от човешката дейност, климатичните промени и загубата на характерните за България четири сезона. Художници от 6 държави преобразиха в отворена галерия площ от над 400 кв. м в столичния пешеходен подлез на бул. “България” и бул. “Тодор Каблешков”, привличайки вниманието към четирите сезона по един положителен, но някак носталгичен начин. В проекта взеха участие 12 художници от България, Бразилия, Колумбия, Испания, Австрия, Германия и Великобритания, които в периода 16-26 август нарисуваха своите произведения на 35 пана в подлеза, естествено обградени от красивия варовиков камък, част от облицовката на стените.

 Втората половина на септември фондация Visionary ще проведе организирани турове, по време на които зрителите ще могат да научат повече за различните стенописи, тематично посветени на всеки от четирите сезона.

Повече от 15 години усещаме постепенната загуба на сезоните, а все по-сериозните последствия като наводнения, пожари, продължителни горещини и опустошителни бури са факт в държавите от умерения климатичен пояс, между които е и България. Но тези промени не са необратими и само от информираността и ангажирането на широката общественост с проблема зависи изграждането на екологично устойчиво бъдеще.

“Корпоративната политика на “Инвестбанк” АД е насочена към устойчивото развитие като част от успешния бизнес модел на финансовата институция. Интегрирането на ESG (Еnvironmental, Social and Governance) политики е заложено в стратегията ни за развитие и разглеждаме имплементирането им във всички процеси като ключов фактор за дългосрочен растеж и отговор на пазарните очаквания. “Инвестбанк” АД е социално отговорна институция и като такава за нас е много важно да участваме в повече обществено значими инициативи и проекти. СЕЗОНИ на фондация Visionary е точно такъв проект, който по деликатен начин насочва вниманието към сериозен проблем и в същото време прави градската среда по-приятна”, коментира Стоян Цветков, член на управителния съвет на финансовата институция. Той добави, че е изключително важно повече представители на бизнеса да бъдат ангажирани пряко с цялостната концепция и идеи на устойчивото развитие, защото компаниите, които са добре управлявани, социално отговорни и екологично устойчиви, имат по-голям шанс да обърнат негативните тенденции, а с това да бъдат забавени и климатичните промени.

Проектът СЕЗОНИ се осъществява и с подкрепата на Столична община – Столична програма “Култура”, Столична община – район “Триадица”, и Столична община – район “Витоша”.

Това не е единственият проект на “Инвестбанк” АД, насочен към подобряването на градската среда. Хората, работещи във финансовата институция, искат да имат своя принос към подобряването на градската среда. Те вярват, че зад големите планове и добрите резултати стоят множество малки, но уверени стъпки, които правят крайната цел постижима. Затова заедно с Таралеж Art & Design реализират проект за реставрация на стари елтабла като част от ангажираността на банката към обществото и заобикалящата ни среда.

“Комбинирахме креативност и отговорност в желанието ни да допринесем за превръщането на София в по-зелено и живописно място. С този проект се стремим да стимулираме обществената ангажираност към градската среда и да покажем, че с малки стъпки и целенасочени усилия столицата може да бъде по-приветлива и цветна”, коментират от маркетинг отдела на банката.

Изкуството има мощна притегателна сила. Чрез различни творчески проекти важни и сериозни проблеми могат да бъдат адресирани до огромна аудитория и да предизвикат реакция. А какво по-хубаво от това повече хора да се замислят и ангажират с каузи, свързани с устойчивото развитие и намаляване на негативния човешки отпечатък върху заобикалящата ни среда!?

*Материалът е публикуван в броя на в. "24 часа" от 15.09.2023 г.