Интервю на Мая Станчева - изпълнителен директор и член на УС на Инвестбанк, публикувано в сайта дир.бг
ПОДГОТВЯМЕ ОЩЕ ТЕХНОЛОГИЧНИ РЕШЕНИЯ ЗА БИЗНЕСА И ЗА ИНДИВИДУАЛНИТЕ КЛИЕНТИ
Банкирането трябва да предоставя бързина, гъвкавост и удобство, споделя Мая Станчева, член на УС и изпълнителен директор на Ивестбанк
Мая Станчева се присъединява към екипа на "Инвестбанк" АД през февруари 2020 г., оглавявайки дирекция "Продажби и координация на клонова мрежа". От юли същата година е и член на Управителния съвет и изпълнителен директор. Мая Станчева започва професионалното си развитие като банков счетоводител, като в последствие натрупва богат опит в индивидуалното и корпоративно банкиране. Заемала е длъжността регионален директор за гр. София в "Експресбанк" АД, а преди това - регионален мениджър за регион София-Изток в "Юробанк България" АД (Пощенска банка). Била е акаунт мениджър в дирекция "Корпоративно банкиране", както и началник отдел "Обслужване на клиенти" в HVB Bank Biochim. Г-жа Станчева е магистър по Счетоводство и контрол от Икономически университет - Варна, притежава допълнителна квалификация от Harvard Business Publishing.
Инвестбанк отпразнува 30 години. Ако правим съпоставка с човешкия живот, навлизате в етапа на утвърден характер и изградена индивидуалност. Как бихте описали "характера" на Инвестбанк?
Тридесет години за човешкия живот са сравнително кратък период, но за финансова институция, особено българска банка, това е значителна зрялост. През тези три десетилетия Инвестбанк постигна впечатляваща еволюция - от традиционна структура до една от най-дигитализираните банки в страната, като значителна част от тази трансформация се осъществи през последните две години.
Най-същественото е, че успяхме да удовлетворим различните очаквания на клиентите. Тези, които ценят личния контакт, получават индивидуално обслужване и грижа на място. В същото време клиентите, които предпочитат модерните технологии, разполагат с пълен набор от услуги в дигитална среда. Затова бих казала, че характерът на нашата банка се основава на традиция плюс дигитализация.
Какви са основните ценности и принципи, върху които стъпва вашата банка?
В основата са гъвкавостта ни и способността да се адаптираме. За последните години преминахме през големи предизвикателства, включително пандемията от COVID-19. Светът буквално се затвори, но ние реагирахме бързо и адаптирахме услугите си така, че да сме максимално полезни на клиентите. Това беше огромно изпитание за устойчивостта на бизнес модела ни, но от друга страна доказа и силата на нашия екип.
Нашите ценности се коренят в иновациите, традициите и грижата за всяко поколение. Ние не сме специализирани в една единствена ниша, а предлагаме широко портфолио от услуги, за да отговорим на нуждите на всички клиенти - както на тези от по-младото поколение, така и на по-консервативно настроените.
Какво според вас е най-голямото постижение на банката през тези 30 години?
Постиженията са много, все пак сме на 30 години. Ако трябва да отлича само едно - генерално, е може би това, че успяваме да отговорим адекватно и бързо във всяка ситуация, да се адаптираме и да останем устойчиви през годините. През тези три десетилетия държавата премина през много сътресения, икономически кризи и промени в средата, но благодарение на бизнес визията и управленските умения на нашия собственик, не само ги преодоляхме, но и се развихме много. И отново искам да подчертая - ключът към успеха са устойчивостта, иновациите и индивидуалния подход към клиентите.
Няколко пъти споменавате иновации. Това ли е приоритетът ви в следващите години?
Да, иновациите и дигитализацията са ключови приоритети за Инвестбанк не само сега, но и за бъдещето. Това ни помогна през последните години да внедрим иновации много по-бързо от конкурентите си.
За да се адаптира към динамичното развитие на технологиите и новите очаквания на клиентите, банковият сектор трябва да се променя бързо. За нас това означава да бъдем не просто в крак с времето, а една крачка напред. Въпрос на гъвкавост и бърза адаптация. Затова активно инвестираме в иновации, внедряваме модерни технологични решения, създаваме продукти, които трансформират традиционното банкиране, отговарят на нуждите на нашите клиенти, но и задават нови стандарти на пазара.
Преди години не можехме дори да мечтаем за мобилни телефони, а сега те са неразделна част от живота ни. Младите хора искат всичко да бъде в тях - от плащания и подписване на документи до цялостна комуникация с банката. Те са нетърпеливи и изискват бързина, гъвкавост и удобство. И ние се стремим да им го предоставим - мобилни приложения с пълна функционалност, автоматизирани процеси за кредитиране и управление на финанси, услуги и продукти, достъпни 24/7, при това с повишаване на сигурността на трансакциите.
Зад всичко това стои талантлив екип и млади иноватори, които създават нови и различни решения, често преди те да станат широко използвани в банковия сектор.
Какви нови решения предложихте на българските потребители?
Инвестбанк беше сред първите банки, предоставили услугата Blink P2P, която предлага мигновени плащания към мобилни номера - изключително удобство за клиентите. През юни 2024 г. направихме още една крачка напред, като първи в България предложихме алтернатива на SMS плащанията за паркиране. Чрез приложението Ibank Mobile потребителите в София и още 20 града могат да заплатят за синя и зелена зона, без да дължат допълнителни такси.
Също така приложението ни за авторизация на преводи - Ibank mToken, е уникално с това, че може да се използва и офлайн. Добавяме към портфолиото си и възможности за онлайн откриване на разплащателни сметки с дебитни карти, депозити и регистрация на бизнес клиенти, които улесняват максимално нашите клиенти.
Щастливи сме, че всички тези усилия бяха високо оценени. На форума "Банка на годината" бяхме отличени за най-добър дигитален проект с друг наш проект - Мултибанкинг. През декември 2024 г. получихме награда в категория "Находчиво, в съответствие с потребностите на клиентите, дигитализиране на дейността на кредитна институция" на наградите "Банкер на годината". Тези, както и други отличия в последните години ни мотивират и потвърждават, че сме на прав път.
За постигането на резултати е важно да предвидим тенденциите и да създадем решения, които впечатляват и предоставят реална стойност на клиентите ни. Ние се стремим да съчетаем иновацията с персонализиран подход, защото вярваме, че дори в дигиталния свят личното отношение остава незаменимо.
Дигитализацията поражда и нови предизвикателства. Как подхождате към темата за киберсигурността?
Цифровото банкиране изисква непрекъснато подобряване на клиентското изживяване, но това винаги е придружено с акцент върху сигурността на операциите. Именно чрез баланса между технологични иновации и стабилни механизми за защита отговаряме на нарастващите предизвикателства на дигитализацията.
Киберсигурността е от ключово значение за нас. Имаме отдел, който се грижи всички процеси да бъдат защитени максимално. За да предоставим сигурност в среда на цифрово банкиране, интегрираме иновативни решения, които съчетават изкуствен интелект и модерни технологии. Нашите специализирани екипи разработват и прилагат технологии, които не само оптимизират услугите, но и гарантират безопасността на клиентските данни. Те анализират големи обеми информация, откриват евентуални проблеми и идентифицират потенциални заплахи в реално време.
Колко значима е ролята на изкуствения интелект в банковия сектор?
В никакъв случай не мога да кажа, че изкуственият интелект е лоша стъпка. Той е голяма помощ в различни аспекти на работата. Разбира се, не е панацея. Полезен е, но резултатите зависят от това как му задаваме задачите и как го използваме. В крайна сметка човекът с неговата експертиза остава в центъра на процеса.
В банковия сектор AI се използва основно за автоматизация на повтарящи се дейности - например, обработка на транзакции и документи, което спестява време и ресурси, за оптимизиране на клиентското обслужване чрез чатботове и виртуални асистенти, както и за анализ на данни за по-добро разбиране на клиентските нужди и оценка на рисковете.
Какво предстои? Има ли нови модерни продукти или услуги, които планирате скоро?
Ще предложим още нови технологични решения както за бизнеса, така и за индивидуалните клиенти. Стремим се да бъдем винаги в крак с времето, като същевременно се запазим като банка, която предлага традиционна сигурност и модерно обслужване. От новите решения, които подготвяме ще разкрия само едно - смарт банкомат с персонализиран подход към клиента. Всичко останало ще видите скоро...
Зеленият преход е тема, която оказва влияние върху развитието на цялата икономика. А банките с техните инструменти за финансиране по естествен път се оформят като двигатели на промяната. Ще зависи ли достъпът до финансиране от отговорността на бизнеса към ESG политики?
Устойчивото финансиране и подкрепата за ESG (екологично, социално и корпоративно управление) проекти са сред основните приоритети на Инвестбанк. Ние активно насърчаваме бизнес клиентите си да инвестират в зелени технологии, като предлагаме зелени кредити за инициативи, свързани със соларни панели, енергийно ефективни решения и други устойчиви проекти.
Допълнително банката поощрява компаниите, които следват ESG политики - а това от своя страна насърчава развитието на отговорен бизнес, щадящ околната среда и подкрепящ социалната отговорност.
Въпреки това достъпът до финансиране не се ограничава само до ESG ориентирани бизнеси. Стабилността и кредитоспособността на клиента остават водещи критерии при вземане на финансови решения. Така банката съчетава подкрепата за зеления преход с необходимостта да отговори на нуждите на различни видове бизнеси, без дискриминация спрямо традиционните сектори.
Не пропуснахте да похвалите екипа. Има ли тайна за успешен екип и как мотивирате своите служители да работят за развитието на банката?
Управлението на успешен екип започва с изграждането на добра работна среда. Това е основата, която мотивира хората да работят в екип и създава атмосфера, която стимулира продуктивност и креативност. Атмосферата в екипа е ключов фактор за успеха - тя трябва да вдъхновява и обединява.
Успешният мениджър трябва да бъде чувствителен към "пулса" на екипа - да усеща настроенията, да реагира бързо и ефективно на възникващи проблеми и, при нужда, да потушава конфликти. Всички сме хора и допускаме грешки, но ролята на мениджъра е да намира точния баланс и да създава среда, в която всеки може да израства.
Вярвам, че всеки човек има свои уникални качества и като мениджъри нашата задача е да открием тези качества, да ги развием и да ги насочим към постигането на общия успех. Когато служителите видят, че техните силни страни се оценяват и се използват за постигане на целите на финансовата институция, те се мотивират да следват нейните ценности и активно допринасят за нейното развитие.
Как банковият сектор може да спомогне за повишаване на финансовата грамотност на българите? Има ли конкретни проекти в тази насока, по които работите?
Финансовата култура е не само ключова за личния успех, но и за развитието на цялата икономика. Инвестбанк активно подкрепя повишаването на финансовата грамотност чрез участия в различни инициативи
През март 2024 в рамките на Европейската седмица на парите наши екипи от цялата страна проведоха образователни срещи с ученици от различни класове. В градове като Варна, Шумен, Стара Загора, Русе и Враца банкови експерти запознаха учениците с видовете банкови продукти и дигитални услуги с цел надграждане на техните умения за управление на лични финанси. Колегите ни от Варна демонстрират особена ангажираност към кампанията и през цялата година организираха посещения на училища в града и околните населени места. Нашите служители работят усилено, за да предоставят практични съвети, насочени към младите хора и тяхната финансова грамотност.
Други наши експерти, Георги Георгиев - директор на дирекция "Маркетинг, реклама, продажби и PR", и Маргарита Стоянова - директор на дирекция "Технологии", бяха гост-лектори през изминалата година във Висшето училище по застраховане и финанси (ВУЗФ), където споделиха пред студентите своя опит и знания за тенденциите и иновациите в сферата на финансовите услуги.
Вярваме, че успехът в тази насока зависи от съвместните усилия на семейството, училището и бизнеса. Ето защо призоваваме директорите на училищата да бъдат по-инициативни и да търсят партньорства. За нас е чест и удоволствие да допринасяме за тези уроци и да помагаме за изграждането на финансова култура сред младите хора. В дългосрочен план мисия на банката е да повишава финансовата грамотност както чрез лични срещи, така и чрез онлайн ресурси.